Thursday 16 May 2013

KHaSiaT BeLuT UnTuK KeSiHaTan


Assalamualaikum… entri saya hari ni barkenaan dengan belut…kebiasaannya, bila orang dengar pasal belut, diorang akan fikir belut ni menyerupai ular dengan bentuk badannya yang licin dan kepalanya mirip sangat dengan ular. Tapi hakikatnya, belut ialah sejenis ikan dengan kepala berinsang dan hidup di dalam air. Belut juga dikenali dengan nama “ikan linang”. Belut juga merupakan makanan kegemaran banyak negara terutama Jepun dan Korea. Jadi, tak hairanlah kenapa jangka hayat warga Jepun antara yang tertinggi di dunia.

Saya nak berkongsi pengalaman pertama saya makan belut…masa umur saya 13 tahun, saya ngan adik-beradik kena jangkitan kudis buta. Ada satu hari , masa waktu makan tengahari, saya nampak ada satu lauk bergoreng…saya tanya arwah ayah saya, ni apa…arwah ayah saya cakap ni ikan sembilang….saya pun percayalah yang tu ikan sembilang…masa makan tu, memang rasa sedap..macam makan ikan goreng biasa tu…isinya manis..bila dah habis makan, baru arwah ayah saya cakap yang saya makan tadi tu sebenarnya belut…masa dengar tu, rasa nak muntah balik pun ada sebab dah terbayang rupa belut…tapi masa tu arwah ayah saya cakap kalau awal2 dah bagitau belut, confirm saya tak nak makan…masa tu la arwah ayah saya cerita rupanya makan belut ni boleh cepat keringkan kudis… Alhamdulillah beberapa hari lepas tu memang kudis saya ngan adik-adik  kering…

Secara keseluruhan, daging belut mengandungi banyak kebaikan, antaranya termasuklah kolesterol, sodium, protein, air, kalories tinggi, asid lemak tak tepu Omega 3, asid lemak tak tepu Total Omega-6, Vitamin A, C, E (Alpha Tocopherol), Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, vitamin B12, Pantothenic Acid, Choline, Kalsium, Zat Besi, magnesium, fosfor, potassium, sodium, Zink, Mangan dan Selenium.


Khasiat tersembunyi pada belut:
1- Mampu menjaga daya tahan tubuh terutama pada waktu panas.
2- Mengosumsi belut mampu meningkatkan kolesterol baik dalam tubuh.
3- Dapat mengurangkan tekanan darah dan risiko arthritis.
4- Belut tidak mempunya gula dan rendah sodium serta kaya dengan vitamin yang diperlukan tubuh secara umum.
5- Bermanfaat untuk penglihatan, perkembangan fungsi saraf pusat, menormalkan tekanan darah di otak.
6- Mengurangkan risiko diabetes jenis 2.
7- Menghalang peningkatan kadar gluokos dalam badan dan mengelak daripada tumbuhnya penyakit kencing manis.
8- Mampu memberi kesihatan kepada jantung; mengurangkan risiko sakit jantung, mengelakkan penyempitan pembuluh jantung.

Banyak kan khasiat belut?? Hehe… tak rugi la saya makan belut kalau ianya bagi kebaikan pada tubuh kita…kadang-kadang makanan yang kita tak suka tu lah yang banyak bagi khasiat kat badan kita… 

No comments:

Post a Comment