Friday, 17 May 2013

5 MaKaNaN CeGaH KanSeR PaYuDaRa


Assalamualaikum...salam ceria...dan salam 1Malaysia...hari ni saya nak berkongsi fakta tentang makanan yang dapat mencegah kanser...seperti yang kita tahu, di Malaysia 1 daripada 10 wanita menghidap penyakit kanser payudara yang disebabkan oleh gaya hidup moden...para wanita perlu membiasakan diri dengan menjaga kesihatan payudara dengan mengambil makanan sihat.

Diet yang seimbang dan pemilihan makanan yang betul akan dapat membantu kita mencegah kanser...cukup dengan mengambil lima jenis makanan yang kaya nutrisi ini, kita akan mendapatkan keadaan payudara yang sihat...

1- SAYUR-SAYURAN HIJAU
Memakan pelbagai sayur-sayuran hijau seperti kubis, brokoli, kembang kol, bayam dan sebagainya sebagai menu diet harian. Kandungan vitamin, serat dan antioksidan di dalamnya membantu menghilangkan radikal bebas dan racun lain lari dari dalam tubuh. Antioksidan dan serat juga memainkan peranan penting dalam melindungi tubuh dari segala bentuk kanser terutama kanser payudara.

2- PROTEIN
Makanan yang kaya dengan protein sangat baik untuk kesihatan payudara. Biasakan mengambil makanan tang diperbuat dari kacang soya seperti susu soya, temped an tauhu. Kekacang boleh menjadi pilihan yang tepat kerana kandungan proteinnya yang luar biasa.

3- JUS BUAH
Hampir semua orang tahu bahawa vitamin C merupakan zat antioksidan yang paling kuat, secara efektif dapat menjaga kesihatan payudara. Kekerapan pengambilan jus buah-buahan boleh meningkatkan zat antioksidan dalam tubuh badan. Buah juga mempunyai peranan penting terhadap peningkatan system imun.

4- PELBAGAI JENIS IKAN
Ikan kaya dengan asid lemak Omega 3 dan mengandungi vitamin D yang sangat tinggi. Kedua-dua bahan ini sangat baik untuk kesihatan payudara. Oleh itu, kita harus memastikan ikan sentiasa dimasukkan ke dalam menu diet seharian.

5- PELBAGAI BUAH BERI
Selain rasanya yang lazat, buah beri juga mengandungi nutrisi yang baik seperti serat dan vitamin C. Apa yang menarik ialah buah beri boleh ditambah ke dalam menu makanan seperti meletakkannya pada yogurt, salad, cereal dan smoothie.






YOGURT merupakan sejenis menu diet harian yang dapat mencegah dari kanser payudara




Kesimpulannya, pemakanan yang sihat dan diet seimbang sangat penting untuk menjaga kesihatan sepanjang hayat dan dapat mencegah dari sebarang penyakit....ambillah makanan yang sihat untuk dapatkan kesihatan yang baik....sekian...

Thursday, 16 May 2013

MaKaNaN UnTuK KeSiHaTaN MaTa


Assalamualaikum semua…Hai kawan-kawan…Kali ni saya nak kongsi pasal makanan yang dapat menjaga kesihatan mata kita. Ada yang berpendapat lobak merah dapat mencerahkan penglihatan mata kita…betul la tu…lobak merah merupakan salah satu makanan yang mampu menjaga kesihatan mata kita..

Antara makanan lain yang dapat menjaga kesihatan mata ialah:


ADPOKAT(AVOCADO)
Adpokat merupakan salah satu dari makanan yang padat nitrisi. Adpokat mengandungi lebih banyak lutien dibandingkan dengan buah-buahan lain. Zat ini sangat penting untuk mencegah degenerasi macular dan katarak. Selain itu, buah ini juga merupakan sumber yang kaya nutrisi yang penting untuk mata seperti vitamin A, vitamin B6 dan vitamin E.


LOBAK MERAH (CARROT)
Carrot atau lobak merah sudah lama dikenalpasti sebagai makanan yang baik untuk mata. Ini kerana lobak merah adalah makanan yang kaya dengan beta karotin. Beta karotin akan diubah oleh tubuh menjadi vitamin A dimana vitamin ini berperanan penting dalam proses bioelektrik di mata. Selain itu, lobak merah dapat membantu tubuh badan melepaskan bahan radikal bebas.



BROKOLI
Brokoli kaya dengan vitamin C, kalsium, lutein, zeaxanthin dan sulforaphane.


TELUR
Telur kaya dengan nutrisi mata seperti vitamin A, zink, lutein, lecithin, B12, vitamin D dan cysteine.



BAYAM

Bayam merupakan sumber lain yang kaya vitamin A. Bayam juga mengandungi nutrisi yang baik untuk mata seperti lutein dan zeaxathin.

KOBIS
Sama seperti bayam, kobis juga mengandungi vitamin A, lutein dan zeaxathin.


TOMATO
Tomato kaya dengan vitamin C dan lycopene, dua nutrisi yang sangat penting untuk mata.


BIJI BUNGA MATAHARI
Biji bunga matahari mengandungi selenium, nutrisi yang boleh mencegah katarak dan juga menjaga kesihatan mata secara umum.




BAWANG PUTIH
Bawang putih mengandungi selenium dan nutrisi yang baik untuk mata seperti vitamin C dan quercetin.



SALMON
Salmon kaya dengan omega-3 yang sangat penting untuk menjaga kesihatan mata secara umum. Salmon juga mengandungi asid folik, vitamin D, vitamin B6, vitamin B12 dan vitamin A.

Jom kita sama-sama jaga mata.......
















KHaSiaT BeLuT UnTuK KeSiHaTan


Assalamualaikum… entri saya hari ni barkenaan dengan belut…kebiasaannya, bila orang dengar pasal belut, diorang akan fikir belut ni menyerupai ular dengan bentuk badannya yang licin dan kepalanya mirip sangat dengan ular. Tapi hakikatnya, belut ialah sejenis ikan dengan kepala berinsang dan hidup di dalam air. Belut juga dikenali dengan nama “ikan linang”. Belut juga merupakan makanan kegemaran banyak negara terutama Jepun dan Korea. Jadi, tak hairanlah kenapa jangka hayat warga Jepun antara yang tertinggi di dunia.

Saya nak berkongsi pengalaman pertama saya makan belut…masa umur saya 13 tahun, saya ngan adik-beradik kena jangkitan kudis buta. Ada satu hari , masa waktu makan tengahari, saya nampak ada satu lauk bergoreng…saya tanya arwah ayah saya, ni apa…arwah ayah saya cakap ni ikan sembilang….saya pun percayalah yang tu ikan sembilang…masa makan tu, memang rasa sedap..macam makan ikan goreng biasa tu…isinya manis..bila dah habis makan, baru arwah ayah saya cakap yang saya makan tadi tu sebenarnya belut…masa dengar tu, rasa nak muntah balik pun ada sebab dah terbayang rupa belut…tapi masa tu arwah ayah saya cakap kalau awal2 dah bagitau belut, confirm saya tak nak makan…masa tu la arwah ayah saya cerita rupanya makan belut ni boleh cepat keringkan kudis… Alhamdulillah beberapa hari lepas tu memang kudis saya ngan adik-adik  kering…

Secara keseluruhan, daging belut mengandungi banyak kebaikan, antaranya termasuklah kolesterol, sodium, protein, air, kalories tinggi, asid lemak tak tepu Omega 3, asid lemak tak tepu Total Omega-6, Vitamin A, C, E (Alpha Tocopherol), Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, vitamin B12, Pantothenic Acid, Choline, Kalsium, Zat Besi, magnesium, fosfor, potassium, sodium, Zink, Mangan dan Selenium.


Khasiat tersembunyi pada belut:
1- Mampu menjaga daya tahan tubuh terutama pada waktu panas.
2- Mengosumsi belut mampu meningkatkan kolesterol baik dalam tubuh.
3- Dapat mengurangkan tekanan darah dan risiko arthritis.
4- Belut tidak mempunya gula dan rendah sodium serta kaya dengan vitamin yang diperlukan tubuh secara umum.
5- Bermanfaat untuk penglihatan, perkembangan fungsi saraf pusat, menormalkan tekanan darah di otak.
6- Mengurangkan risiko diabetes jenis 2.
7- Menghalang peningkatan kadar gluokos dalam badan dan mengelak daripada tumbuhnya penyakit kencing manis.
8- Mampu memberi kesihatan kepada jantung; mengurangkan risiko sakit jantung, mengelakkan penyempitan pembuluh jantung.

Banyak kan khasiat belut?? Hehe… tak rugi la saya makan belut kalau ianya bagi kebaikan pada tubuh kita…kadang-kadang makanan yang kita tak suka tu lah yang banyak bagi khasiat kat badan kita… 

PeTaI- KaYa DeNGaN PeLBaGaI KHasiAT


Assalamualaikum . . .Salam Ceria semua. . .hari ni saya nak berkongsi pasal sejenis makanan ni..kalau korang dengar mesti korang macam tak nak makan. . .PETAI. . . kebanyakan orang berpendapat petai ni mengeluarkan bau yang xsedap. . .kalau kentut dan buang air pun boleh bau petai. . .sebenarnya saya sendiri pun tak makan petai. . .tapi disebabkan saya ada baca info pasal khasiat petai, saya nak kongsi info dengan korang semua. . .

Petai merupakan sejenis tanaman yang berasal dari negara tropika, seperti di negara kita Malaysia dan juga Indonesia. Dengan nama latin parkia speciosa  dan dimakan sebagai ulam ini, disebalik ketidak enakan bau nafas, korang tahu tak petai ni sebenarnya sejenis ulam yang banyak memberi manfaat kesihatan kepada kita.

Petai mengandungi sukrosa, fruktosa  dan glukosa. Ketiga-tiga zat ini merupakan gula yang boleh menghasilkan tenaga segera bagi mereka yang memakannya. Bahkan, kandungan protein dalam petai empat kali lebih banyak daripada epal. Selain itu, kandungan karbohidrat, fostor, vitamin A, zat besi dan vitamin serta mineral lain yang terdapat pada petai juga lebih banyak jika dibandingkan  dengan epal.


Antara khasiat petai ialah:
1- Dapat mengatasi penyakit Anemia.
2- Mampu mengurangkan Stres dan Depresi.
3- Menyihatkan mata dan meningkatkan konsentrasi.
4- Dapat mengurangkan tekanan darah  tinggi dan mencegah    strok.
5- Melancarkan system pencernaan.

Secara kesimpulannya, petai memang banyak khasiat terutama dari segi kesihatan tubuh badan kita. . .memang la berbau tapi tak la kekal baunya. . .lepas ni saya sendiri pun kena cuba makan petai. . .hehee. . .semoga dengan info yang saya kongsi ni dapat bagi banyak manfaat kepada kita semua.

KeBaIKaN ViTaMiN C

Assalamualaikum...Salam Jumaat...Salam Ceria...Salam 1Malaysia....entri saya kali berkaitan dengan vitamin C...kadang-kadang kita tahu makan vitamin C atau apa-apa vitamin tapi belum tentu semua orang tahu tentang kebaikan vitamin C...antara buah-buahan yang mengandungi vitamin C ialah buah limau, delima, anggur, epal, nanas, tomato, cranberry dan sebagainya...


Antara kebaikan vitamin C yang kita boleh dapati ialah:


- menghilangkan parut jerawat.
- melicinkan kulit.
- mengecutkan jerawat.
- mencerahkan kulit.
- kulit nampak glowing.
- mengatasi masalah kulit kering.
- mengatasi masalah bibir merekah.
- mengatasi masalah kulit.
- melembapkan kulit.
- menegangkan kulit.

vitamin C juga dapat membantu menghilangkan demam selsema. Ia juga dapat mengatasi masalah resdung juga sesuai untuk lelaki dan perempuan termasuk perempuan mengandung dan menyusu badan.Sebenarnya banyak lagi kebaikan vitamin C yang boleh kita dapat. Ada juga di antara kita yang tidak gemar dengan pengambilan vitamin tapi sebenarnya vitamin C adalah salah satu vitamin dan supplement yang membantu dalaman tubuh kita untuk kekal sihat dan cergas...






Tuesday, 30 April 2013

MeNCeGaH LeBiH BaiK DaRiPaDa MeNGuBaTi

 


Makanan adalah  bahan asas untuk kehidupan dan kesihatan, namun begitu makanan juga punca kita mendapat penyakit. Kalau kita mempunyai tabiat makan yang buruk, kita sengaja mengundang penyakit.

Di zaman moden ini kita menghadapi cabaran kesihatan yang agak berat, susah untuk kita menjauhkan diri dari memakan makanan segera yang boleh membahayakan kesihatan kita. Makanan tersebut mengandungi bahan pengawet yang boleh menyebabkan penyakit seperti kanser. Kita juga selalu makan di restoran makanan segera. Minyak yang digunakan untuk menggoreng diguna berulang-ulang kali, amalan ini sangat tidak baik untuk kesihatan.

Kita juga memakan daging dan ayam yang disuntik dengan hormon dan antibiotik. Hormon dan antibiotik ini akan berpindah ke badan kita. Bagaimana pula dengan sayur-sayuran dan buah-buahan? Buah-buahan dipetik sebelum masak dan dirawat menggunakan gas dan radiasi. Sayur-sayuran disembur dengan racun serangga. Bahan-bahan kimia ini tidak akan hilang walaupun kita membasuh buah-buahan dan sayur-sayuran yang kita makan. Ini semua membahayakan kesihatan. Tidak hairanlah kalau di zaman ini ramai orang yang menghidap kanser dan lain-lain.

Untuk menjaga kesihatan, kita seharusnya menjauhkan diri dari perkara yang dinyatakan di atas. Kurangkan memakan makanan segera, makan daging atau ayam kampung, makanlah sayur-sayuran hidrofonik dan buah-buahan tempatan seperti manggis, rambutan dan sebagainya (yang bebas dari gas dan radiasi)
Pengambilan makanan kesihatan atau suplemen seperti vitamin, mineral, serat dan asid amino adalah salah satu langkah untuk perlindungan dari penyakit. Vitamin A,C dan E kaya dengan antioksidan yang mampu menghapuskan “ radikal bebas”, iaitu molekul tidak stabil yang terhasil dari proses dalam badan kita.

Secara kesimpulan, kita dapat tahu bahawa setiap apa yang kita makan ada juga kesan disebaliknya. Pemilihan makanan yang sihat dapat menghindarkan diri kita dari penyakit. Kadangkala sesuatu makanan yang kita suka makan, itulah yang membahayakan kesihatan kita…jom jaga kesihatan…

“makan secara sihat…sihat sepanjang hayat…”

Friday, 26 April 2013

HoW YOur BRaiN Works


Ever wonder how your brain processes information? these brain tricks and illusions help to demonstrate the two main systems of Fast and Slow Thinking in your brain…


Brain is called CPU of human body. It works for the whole day. It works even while we are sleeping. But stress, frustration, lot of work, negative thinking, smoking, drinking, unbalanced diet individually or in combined form unbalance the brain and it’s working.


But it is said that brain is like parachute. It only functions when it is open. So to open up our mind, just try these ideas given below:


(1) Meditation - It improves concentration and helps in focusing. It strengthens the mind. Mind comes under control and effectively guide the physical body to execute all its projects efficiently.


 (2) Mind games and puzzles – Many games like Sudoku, crosswords and quiz help in increasing alertness, focus and concentration. They are beneficial in remembering things easily and mind is then able to think faster.


(3) Exercise and dance – when you will be physically fit then you will be automatically mentally fit. According to the studies, dance is the only exercise which affects mind as it integrates several brain functions at once.


(4) Sleep – If you want your mind to work properly, then SLEEP because giving your mind rest for sometime will help in recollecting energy for the next day. Sleep at least 6-8 hours per day but remember excessive sleeping can be harmful.


(5) Balanced diet – Eat healthy to keep your brain healthy. Avoid junk, oily, packed food materials, smoking and use of liquor as mental health is always related to physical health. Eat nuts, fruits, grains, pulses and use milk products in order to get mental fitness.


(6) Positive thinking – Think positive. To achieve this, share your problems, sorrows and happiness with your dear ones and remember nothing is impossible.


(7) Laugh – Laugh is the best cure of all diseases. So laugh as much as you can and make others laugh too.


(8) Learn new skills and spend time for hobby – Try to learn whatever you want to. Spend some time for your hobby whether it’s dancing, singing, reading, painting, traveling or something else.